intelligens kereső

10 év 100 parti - 01. fejezet

 

1. fejezet

Közlekedési problémák

Ha már látjuk, hogy mely ütésekkel tudjuk teljesíteni a felvételt (az ütések rendelkezésre állnak), ügyelnünk kell az ütések sorrendjére, hogy egyikről se maradjunk le. Alaposan meg kell tervezni az átmeneteket, hogy melyiket mikor használjuk fel. Sőt, néha magunknak kell átmenetet teremtenünk, hogy ütő lapjainkhoz hozzájussunk (ne blokkoljuk el őket). Az átmenetekre ahhoz is szükségünk lehet, hogy egy-egy színt jó helyről tudjunk meghívni, pl. meg tudjunk adni egy impasszt.

A leosztásokban a legjobb esélyt kell megtalálni, kiválasztani a legnagyobb esélyű játékot. Mindig a teljesítésre kell törekednünk.

 

1. példa

Hét fejütésünk van, a treffek kimagasításához pedig két asztali átmenetre van szükség, feltéve, hogy az ellenfél kihagyja a treff királyt.
A pikk ász után ütünk a treff királlyal is. Most hívhatnánk a kőr négyest a tízeshez, ami 50%-os esély (ha eltekintünk attól, hogy egy figyelmes Nyugat elémehet a kőr dámával. De ennél jobb esély is van! Hívjuk a kőr bubit! Ha Kelet ezt megüti, ott a két átmenet az asztalra, tizenegy ütés. Ha Kelet bravúrosan kihagyja (vagy ülne a kőr impassz), akkor káróra fordulunk és tízet ütünk.

 

 

2. példa

A káró szín csak igen kedvező esetben eredményezi a szükséges három extra ütést (sikeres káró impassz, és a szín kedvező elosztása), ennél a treff szín sokkal jobb esélyt kínál. Ezek legjobb kihasználásához azonban két asztali átmenetre van szükség (kétszeri treff impassz), így a káró ász mellett pikkben is teremteni kell egyet. Az indulásba tegyük a bubit. Ha üt, hurrá, ha nem, akkor Kelet ásza alá dobjuk be a dámát, és a pikk tízes lesz a második lemenet a kétszeri treff impasszhoz. Így a teljesítéshez a treff kettős impassz és a szín 3-2-es elosztása kell. Persze arra is vigyáznunk kell, hogy ha Kelet a pikk ász után kőrt hív abba ne tegyük a dámát, mert könnyen kiadhatunk három kőrt. Be kell ütni a kőr ásszal, és reménykedni, hogy Kelet többé nem kerül ütésbe. 

 

 

3. példa

Tudnánk tízet ütni, ha lenne biztos átmenetünk az asztalra: hat adu, egy pikk, egy káró és két treff. Sajnos a pikk ászt nem tudjuk megütni, ha nem szökik a treff dáma, hacsak …
Az indulást meg kell ütni és kihívni a treff bubit. Ha ezt megüti az ellenfél, megvan a kívánt átmenet, és ütünk tízet. Ha kihagyja, treff ász treff lopás következik. Így is megvan az átmenet, de a lopás miatt szűrrel teljesítünk.
A treff dáma szöktetésének esély 50%. A treff lopás lehetősége – a szín 4-3-as elosztásának esélye – 62%.

 

4. példa

Egyetlen feladatunk van, biztosítani az átmenetet treff ütéseinkhez.
Az indulást megütjük az ásszal. Lehíjuk a blokkoló treff figurákat, majd kis kárót hívunk a tízeshez. Az ellenfél nem tudja megakadályozni, hogy most a tízessel, vagy később a bubi átütésével asztalra menjünk.
Ütünk legalább öt treffet, két kárót és két pikket.

 

5. példa

Szeretnénk ütni négy kárót (ha kedvező a szín elosztása), két kőrt, két pikket és egy treffet. Ezt mind meg tudjuk ütni, ha az ellenfél nem tud túl sokat ütni treffben. Van még egy akadály, ha nem vigyázunk az átmenetekkel, könnyen lemaradhatunk a kőr ászról.
Az indulást meg kell ütni. Utána kis kárót kell hívni a kezünkből (ez az ütés jár az ellenfélnek). Az ellenfél lehívja treff ütéseit, de utána mi jövünk. Előbb le kell hívni a blokkoló kőr királyt, utána a két káró figurát a kezünkből, majd a kőr ászt, és végül pikkel tudunk asztalra menni a magas kárókért. Kilenc ütés. Ha káró ütéseink lehívásával kezdenénk a játékot, nem maradna magas lap a kezünkben, hogy a kőr ász ütéshez hozzájussunk.

 

6. példa

3♦: Bergen emelés, négyes pikk és 10-12 Fp.

Az első pillanatban úgy tűnik lesz két dobás a káró ász-dámára. Melyik két vesztőt fogja eldobni a felvevő? Ha eldob egy treffet és egy kőrt, még mindig marad két kőr vesztője, és aduban is könnyen kiadhat kettőt, nem biztos, hogy 2-2 lesz az aduszín elosztása.
Ha jobban átgondolja nem érdemes külön ütni a káró királlyal, nincs két használható dobása a két magas káróra (csak egy vesztő trefftől kell megválnia). Viszont lehet, hogy két átmenetre lesz szüksége, hogy kétszer tudjon adut hívni az asztalról, készülve a rossz aduelosztásra. Tehát ütni kell a káró ásszal, majd adut kell hívni az asztalról. Üt a pikk király. Kőr ásszal asztalra kell menni, a káró dámára el kell dobni a vesztő treffet és még egyszer pikket kell hívni az asztalról. Kelet adu bubija így elfogható. Van még egy buktató a leosztásban. Ha a fenti módon játszik a felvevő és nem 3-3 a kőr szín elosztása, lehet, hogy Kelet kőrrel ütésbe tudja hozni partnerét és az adu bubival felül tudja lopni az asztal kis aduját. Ezért a pikk király után körbe kell engedni egy kőrt. Ha 4-2 a kőr szín elosztása, nem tud az ellenfél kőrben közlekedni, ha pedig 3-3 az elosztás, nincs semmi veszély.

 

7. példa

A felvételt a pikk színre kell alapozni. Hiába adjuk ki a pikk ászt, a káró királlyal valószínűleg nem tudunk asztalra menni, mert a licit alapján a káró ász Keletnél lesz.
Nyugat üt a treff dámával és kis treffel folytatja. Hagyjuk ütni Kelet királyát. A harmadik treffet megütjük (kárót dobunk rá), reméljük Keletnek nincs több treffje. Kihívjuk a pikk királyt. Ütünk vele. Lehívunk három nagy kőrt, és addig hívunk pikket, amíg Kelet nem üt az ásszal. Kelet a második pikket megüti. Mivel csak kárója maradt (a többi színben minden lapjától megszabadítottuk), kénytelen elhívni a káró ász mellől, amivel egyúttal asztalra tesz a magas pikkekhez. Ütünk négy pikket, három kőrt, egy kárót és egy treffet.
A licitből kitaláltuk, hogy a káró király nem lesz átmenet az asztalra, kénytelenek voltunk az ellenfél segítségét igénybe venni, hogy asztalra jussunk magas lapjainkhoz.

Eddig olyan helyzetekkel foglalkoztunk, amikor a felvevő a kéz és az asztal közötti közlekedését oldotta meg. Ugyanilyen fontos, hogy a felvevő meg tudja akadályozni az ellenfél közlekedését, ha az veszélyezteti a felvétel teljesítését. A leggyakoribb eset, amikor szanzadu felvételben megpróbálja elérni, hogy az az ellenfél ne jusson ütésbe, akinél sok ütés van egy meghatározott színben.
Későbbi fejezetben foglalkozunk majd olyan helyzetekkel, amikor az egyik játékost kell kizárni a játékból, hogy ne kerüljön ütésbe, ne tudjon egy veszélyes színt meghívni. Ez lesz az elzárás.

 

8. példa

A teljesítés egyetlen dolog fenyegeti, ha nem ül a treff impassz, és az ellenfél túl sokat tud ütni egy színben. Melyik a veszélyes szín, a pikk?
Ne ítéljünk az indulásból. Ha Keletnek két pikkje lenne (ő üthet treffben), Nyugatnak csak három magas pikkje maradna, azzal nem tudja megbuktatni a felvételt. Az igazi probléma, ha hagyjuk ütni a pikk dámát. Kelet lehet, hogy kőrre vált. Ha a kőr király Nyugatnál van, ütnek három kőrt, egy pikket és egy treffet.
Nyugodtan üssük meg a pikk dámát. Ha Keletnek van még pikkje, akkor maximum három pikk és egy treff kiadásával teljesítünk.

 

9. példa

Az optimista licitet jó felvevőjátékkal igazolhatjuk: Kelet pikk indulásába ne tegyük gondolkodás nélkül az ötöst, mert Nyugat a tízest teszi, és ha ezt megütjük a dámával, kettőt bukunk, ha kihagyjuk, csak egyet.
Ám ha az első ütésbe asztalról a pikk ászt tesszük, Nyugat tehetetlen: három ászán és a pikk királyon kívül semmilyen más ütést nem tud kicsiholni az ellenvonal számára, még úgy sem, hogy a pikk ászba bedobja a királyt, mert akkor egyszerűen kihagyunk később egy menet pikket.

 

10. példa

3♥: van kőr fogásom, de hiányzik a pikk fogás a 3 szanhoz.

Látszólag van kilenc ütésünk, öt treff, két kőr és két káró. De vigyázzunk, ha Kelet ütésbe kerül a kőr királlyal, nem biztos, hogy kőrrel folytatja. Ha minden kedvezőtlenül fekszik (az össze király), kiadhatunk három pikket, egy kőrt és egy treffet. A megoldás, ha beütünk a kőr ásszal. Így mi jutunk hozzá előbb a kilenc ütéshez, mint az ellenfél a buktatást jelentő öthöz. Az ellenfél kőr ütésének késleltetésével nem hagyjuk, hogy az ellenfél három pikk ütéshez jusson.
Az ellenfél csak két pikket, egy kőrt és egy treffet tud ütni.
Ha az ellenfél még nagyobb kőrrel indulna, azonnal feltételezhetnénk, hogy nincs nála a kőr király, és nem lenne értelme az indulásba kicsit tenni az asztalról.

A végére maradt egy példa, amikor az ellenvonalon tudunk átmenetet teremteni, hogy partnerünk tudjon hívni.

 

11. példa

Az indulás után Keleten a sor, hogy megtervezze az ellenjátékot, nála van a vonal erejének döntő része.
Az asztalt látva egyetlen veszély fenyeget, az hogy esetleg treffet tud lopni a felvevő (a pikk szín felmagasítása nem reális esély). Ezt kétszeri adu hívással lehet megakadályozni. Ezért a káró bubit át kell ütni a dámával, majd adut kell hívni, jelezve Nyugatnak az ellenjáték irányát. A felvevő megüti az adu hívást, és megpróbál treffet lopni, remélve, hogy az az ellenjátékos, aki treffel ütésbe kerül, nem tud már adut hívni, tehát treff ász, treffet hív. Újra Keleten a sor. A treff ászba el kell dobnia egyik figuráját, így partnere ütésbe kerülhet a tízessel, hogy másodszor is adut hívjon. A felvevő így nem tudja elkerülni, hogy kiadjon négyet, vagyis megbukja a felvételt.