A bridzset négyen játsszák, két-két játékos párt alkotva küzd egy másik pár ellen.
A játékosokat az égtájakkal jelölik, Észak-Dél (North-South) vonal küzd Kelet-Nyugat (East-West) vonal ellen. Nem egyéni játék! A pár mindkét tagja ugyanazért a célért küzd, hogy minél több ütést szerezzenek. Mindegy, hogy a pár melyik tagja szerzi az ütést.
Ütés: egy ütés négy lapból áll, mind a négy játékosnak hozzá kell tennie egy lapot, és aki a legnagyobbat tette a hívott színből az viszi az ütést.
A "Mi a bridzs?" részben már leírtuk a bridzs szabályait, a játék menetét. Ebben a próbapartiban nincs licit, ezzel egyszerűsödik a játék. A cél, hogy minél nagyobb biztonsággal teljesítsd a vállalt ütészámot. A bridzsben legalább hét ütésre kell vállalkozni, hat alapütés + 1. Ebben a leosztásban É-D vonal kilenc ütésre (6+3) fog vállalkozni. A felvevő Észak lesz, partnere pedig az asztal, aki lapjait leteríti. Ő a továbbiakban nem vesz részt aktívan a játékban, lapjait a felvevő kezeli. Az ő lapját minden játékos látja a lejátszás folyamán. Képzeld magad Észak helyébe és próbálj meg kilencet ütni Észak-Dél lapjaival, ennyi ütésre vállalkoztatok partnereddel. Te leszel a felvevő.
A játék menete: a felvevőtől balra ülő ellenjátékos kezdi a játékot, ő hív az első ütésben. A többi játékos sorban kijátszik egy-egy lapot. Aki a legnagyobb lapot teszi az ütéshez (a hívott színből) ő viszi az ütést, ő hívhat a következő ütésben.
Kelet a kőr dámával kezdi a játékot. Te jösz! Tervezd meg a felvevőjátékot, készíts tervet!
- Első lépés: mi a feladat? Hány ütésre vállalkoztunk?
- Utána meg kell számolni biztos ütéseinket (amit az ellenfél nem tud megütni).
- Végül tervet kell készíteni, hogy a hiányzó ütéseket hogyan tudjuk megszerezni.
- Játszd végig a partit ütésről ütésre, ismerve a teljes kiosztást!
1. ütés A kőr dáma indulást üssünk a királlyal (lehetne az ásszal is).
2. ütés Hívjuk ki a káró királyt a kézből, remélve, hogy az ellenfél üt az ásszal. Az ellenfél
azonban nem üt, nem segít. Tervünk nem változik. El kell érnünk, hogy az ellenfél
üssön a káró ásszal, hogy hozzájussunk káró ütéseinkhez.
3. ütés Hívjuk a káró dámát. Nyugat végre üt az ásszal. Nem is tehet mást, mert nincs
több kárója.
4. ütés Kelet a kőr bubival folytatja. Szerencsére van még ütő lapunk a színben,
amivel elérjük, hogy ne tudjon az ellenfél sok kőrt lehívni. Ütünk az ásszal.
5. ütés Elkezdjük lehívni magas lapjainkat. Kis kárót hívunk az asztalról a kézi bubihoz.
6. ütés Lehívjuk a káró tízest is. Ebbe már egyik ellenfél sem tud kárót tenni, idegen színt
kell dobniuk.
7. ütés Lehívjuk a treff királyt.
8. ütés A pikk ász következik a kezünkből.
9. ütés A pikk nyolcast hívjuk, és ütünk az asztali királlyal.
10. ütés Még van egy ütésünk az asztalon, a treff ász.
Ezzel teljesítettük a felvételt (vállalást), ütöttünk kilencet. Nem maradt olyan lapunk, amivel ütést tudnánk szerezni, az ellenfélnél minden színben magasabb lapok vannak. A leosztást azonban végig kell játszani, amíg mind a tizenhárom ütés sorsa el nem dől. Ha többet ütnénk a vállalt ütésszámnál, az nem lenne baj, akkor több pontot kapnánk. A lényeg azonban, hogy sikerült a vállalt ütésszámot megszerezni, bridzsnyelven a felvételt teljesíteni.
Összefoglalva
- Minimum hét ütésre kell vállalkozni, de nem kötelező.
- Amelyik vonal nyeri a licitet (árverést), az a vonal lesz a felvevő, ellenfeleik az ellenjátékosok.
A felvevőtől balra ülő ellenjátékos kezdi a játékot.- A cél: felvevőként a vállalás teljesítése, ellenjátékosként, hogy ezt megakadályozzuk.
- A cél, hogy minél több ütést szerezzünk.
- Ezt együtt kell elérni, a vonal két tagjának együttműködésével.
Tanulság
- Ütés: aki a legnagyobb lapot játssza ki a hívott színből, ő viszi az ütést.
- Általában a nagy lapokkal (ász, király és így lefelé) lehet ütni.
- Akinek több nagy lapja van, valószínűleg az a vonal üt többet.
- Lapunk erejét a nagy lapok aránylag jól kifejezik.
- A felvevőnek meg kell terveznie játékát.
- Meg kell számolnia biztos ütéseit (amit az ellenfél nem tud megütni).
Tervet kell készítenie, hogyan szerzi meg a hiányzó ütéseket. Kis lapjaiból ütést kell csinálni (magasít).- Ezt kétféleképpen teheti meg:
- erővel: ha aránylag nagy lapjait hívja, azzal kikergeti az ellenvonalnál lévő magas
lapokat, és kisebb lapjai ütéssé válnak (káró szín).
- hosszúsággal: ha van egy hosszú színe, és addig hívja, amíg az ellenfélnél elfogy. Így akár legkisebb lapja is ütővé válhat. A kettőt lehet kombinálni is.
Hogyan hasznosítottuk a fentieket ebben a leosztásban
- Kilenc ütés megtervezése: 2-2 pikk, kőr és treff mellé káróban kell szerezni még három ütést. Ehhez üttetni kell az ellenfél ászát.
Ha lehívnánk biztos ütéseinket, az ellenfélnél felmagasodna jó néhány ütés. Előbb ütne ötöt-hatot, mint mi kilencet. Ez verseny az ütésekért.
Így elbuknánk vállalásunkat- Játék közben mindig számoljuk, hogy eddig hány ütést szereztünk, és hány ütésre van még reményük. Ez elég-e a teljesítéshez?
Egyúttal figyeljük, hogy az ellenfél egy-egy adott pillanatban hány ütést tud lehívni, és ez elég-e neki, hogy ne tudjuk teljesíteni vállalásunkat.