intelligens kereső

Próbáld ki!

A bridzset négyen játsszák, két-két játékos párt alkotva küzd egy másik pár ellen.

A játékosokat az égtájakkal jelölik, Észak-Dél (North-South) vonal küzd Kelet-Nyugat (East-West) vonal ellen. Nem egyéni játék! A pár mindkét tagja ugyanazért a célért küzd, hogy minél több ütést szerezzenek. Mindegy, hogy a pár melyik tagja szerzi az ütést.
Ütés
: egy ütés négy lapból áll, mind a négy játékosnak hozzá kell tennie egy lapot, és aki a legnagyobbat tette a hívott színből az viszi az ütést.

A "Mi a bridzs?" részben már leírtuk a bridzs szabályait, a játék menetét. Ebben a próbapartiban nincs licit, ezzel egyszerűsödik a játék. A cél, hogy minél nagyobb biztonsággal teljesítsd a vállalt ütészámot. A bridzsben legalább hét ütésre kell vállalkozni, hat alapütés + 1. Ebben a leosztásban É-D vonal kilenc ütésre (6+3) fog vállalkozni. A felvevő Dél lesz, partnere pedig az asztal, aki lapjait leteríti. Ő a továbbiakban nem vesz részt aktívan a játékban, lapjait a felvevő kezeli. Az ő lapját minden játékos látja a lejátszás folyamán. Képzeld magad Dél helyébe és próbálj meg kilencet ütni Észak-Dél lapjaival, ennyi ütésre vállalkoztatok partnereddel. Te leszel a felvevő. 

A játék menete: a felvevőtől balra ülő ellenjátékos kezdi a játékot, ő hív az első ütésben. A többi játékos sorban kijátszik egy-egy lapot. Aki a legnagyobb lapot teszi az ütéshez (a hívott színből) ő viszi az ütést, ő hívhat a következő ütésben.

Nyugat a kőr dámával kezdi a játékot. Te jösz! Tervezd meg a felvevőjátékot, készíts tervet! A helyes játékot a lejátszó gombbal (Next) követheted, ütésről-ütésre.

 

  • Első lépés: mi a feladat? Hány ütésre vállalkoztunk?
  • Utána meg kell számolni biztos ütéseinket (amit az ellenfél nem tud megütni).
  • Végül tervet kell készíteni, hogy a hiányzó ütéseket hogyan tudjuk megszerezni.
  • Játszd végig a partit ütésről ütésre! 

 1. ütés A kőr dáma indulást üssünk a királlyal (lehetne az ásszal is).

 2. ütés Hívjuk ki a káró királyt a kézből, remélve, hogy az ellenfél üt az ásszal. Az ellenfél
            azonban nem üt, nem segít. Tervünk nem változik. El kell érnünk, hogy az ellenfél
            üssön a káró ásszal, hogy hozzájussunk káró ütéseinkhez.

 3. ütés Hívjuk a káró dámát. Nyugat végre üt az ásszal. Nem is tehet mást, mert nincs
            több kárója.

 4. ütés Nyugat a kőr bubival folytatja. Szerencsére van még ütő lapunk a színben,
            amivel elérjük, hogy ne tudjon az ellenfél sok kőrt lehívni. Ütünk az ásszal.

 5. ütés Elkezdjük lehívni magas lapjainkat. Kis kárót hívunk az asztalról a kézi bubihoz.

 6. ütés Lehívjuk a káró tízest is. Ebbe már egyik ellenfél sem tud kárót tenni, idegen színt
            kell dobniuk.

 7. ütés Lehívjuk a treff királyt.

 8. ütés A pikk ász következik a kezünkből.

 9. ütés A pikk nyolcast hívjuk, és ütünk az asztali királlyal.

10. ütés Még van egy ütésünk az asztalon, a treff ász. 

Ezzel teljesítettük a felvételt (vállalást), ütöttünk kilencet. Nem maradt olyan lapunk, amivel ütést tudnánk szerezni, az ellenfélnél minden színben magasabb lapok vannak. A leosztást azonban végig kell játszani, amíg mind a tizenhárom ütés sorsa el nem dől. Ha többet ütnénk a vállalt ütésszámnál, az nem lenne baj, akkor több pontot kapnánk. A lényeg azonban, hogy sikerült a vállalt ütésszámot megszerezni, bridzsnyelven a felvételt teljesíteni.


      Összefoglalva

  • Minimum hét ütésre kell vállalkozni, de nem kötelező.
  • Amelyik vonal nyeri a licitet (árverést), az a vonal lesz a felvevő, ellenfeleik az ellenjátékosok.

  • A felvevőtől balra ülő ellenjátékos kezdi a játékot.
  • A cél: felvevőként a vállalás teljesítése, ellenjátékosként, hogy ezt megakadályozzuk.
  • A cél, hogy minél több ütést szerezzünk.
  • Ezt együtt kell elérni, a vonal két tagjának együttműködésével.

  
      Tanulság

  • Ütés: aki a legnagyobb lapot játssza ki a hívott színből, ő viszi az ütést.
  • Általában a nagy lapokkal (ász, király és így lefelé) lehet ütni.
  • Akinek több nagy lapja van, valószínűleg az a vonal üt többet.
  • Lapunk erejét a nagy lapok aránylag jól kifejezik.
  • A felvevőnek meg kell terveznie játékát.
  • Meg kell számolnia biztos ütéseit (amit az ellenfél nem tud megütni).

  • Tervet kell készítenie, hogyan szerzi meg a hiányzó ütéseket. Kis lapjaiból ütést kell csinálni (magasít).
  • Ezt kétféleképpen teheti meg:
         - erővel: ha aránylag nagy lapjait hívja, azzal kikergeti az ellenvonalnál lévő magas
           lapokat, és kisebb lapjai ütéssé válnak (káró szín).

         - hosszúsággal: ha van egy hosszú színe, és addig hívja, amíg az ellenfélnél elfogy. Így akár legkisebb lapja is ütővé válhat. A kettőt lehet kombinálni is.

 
      Hogyan hasznosítottuk a fentieket ebben a leosztásban 

  • Kilenc ütés megtervezése: 2-2 pikk, kőr és treff mellé káróban kell szerezni még három ütést. Ehhez üttetni kell az ellenfél ászát.

  • Ha lehívnánk biztos ütéseinket, az ellenfélnél felmagasodna jó néhány ütés. Előbb ütne ötöt-hatot, mint mi kilencet. Ez verseny az ütésekért.

  • Így elbuknánk vállalásunkat
  • Játék közben mindig számoljuk, hogy eddig hány ütést szereztünk, és hány ütésre van még reményük. Ez elég-e a teljesítéshez?

  • Egyúttal figyeljük, hogy az ellenfél egy-egy adott pillanatban hány ütést tud lehívni, és ez elég-e neki, hogy ne tudjuk teljesíteni vállalásunkat.

 

Most már megnézheted a teljes kiosztást, mind a négy lapot. Játszd le újra a teljes leosztást nyílt lapokkal!
A Play gomb után saját elképzelésed szerint is lejátszhatod a partit.