intelligens kereső

 


Az indulás a káró király. Egyszerű tizenkét ütésnek tűnik: hat adu, négy kőr és két minor ász. Ha 2-2 az adu elosztása nincs is semmi probléma. Kétszeri aduzás után lehívjuk a kézi kőr figurákat, és aduval asztalra tudunk menni a magas kőr bubiért. Erre eldobunk egy treffet, és a tizenharmadik ütésért megadjuk a treff impasszt.
Problémák akkor adódnak, ha nem ilyen kedvező az aduszín elosztása. 4-0 elosztás esetén nem tudjuk elvenni az ellenfél aduit, hogy négy kőrt tudjunk ütni (nem valószínű, hogy a négyes adu mellett négyes kőr is lenne). Háromszori aduzás után rákényszerülnénk a treff impasszra.
De hogyan kell játszani a felvételt, ha 3-1 az aduszín elosztása. Kétszeri aduzás után le kell hívni három kőr figurát. Ha ez sikerül, aduval asztalra tudunk menni a magas kőr bubiért. Ha nem 3-3 a kőr szín elosztása, lehet hosszú kőrje annak az ellenfélnek, akinek hármas aduja van. Sőt az sem baj, ha kétszeri aduzás után ellopják valamelyik kőr figuránkat. A pikk ász átmenet még megvan, a kőr bubira el tudunk dobni egy treffet, és megadjuk a treff impasszt. Az egyik esély biztosan bejön, ennyire nem lehetünk pechesek, hogy elbukjuk a felvételt.
Amint az ábrán látjuk, ebben a leosztásban minden összeesküdött ellenünk. Igazából egyetlen esélyt nem játszottunk meg, a jó felvevőjátékot. Ha az indulás után végiggondoljuk, hogy mennyi minden kedvezőtlen esemény kell a bukáshoz, azt is végiggondolhatjuk, hogy tudunk-e védekezni ellene.
Ha 2-2 az aduszín elosztása, akkor mindig teljesítjük a felvételt. Ennek az esélye 40,7%.
Ha 4-0 az aduszín elosztása, ami 9,6%, akkor a treff impassz kell, vagyis ennek a fele, 4,8%.
Ha 3-1 az aduelosztás (49,7%), akkor szükségünk van a 3-3-as kőr elosztásra (35,5%), vagyis a 49,7 x 35,5 = 17,6%. Végül, ha az aduszín elosztása 3-1, és a kőr szín elosztása kedvezőtlen, még mindig marad két lehetőségünk. Ha az egyik ellenfélnél egy kézben van a hármas adu és a hosszú kőr, a kézi kőrök lehívása után az adu ásszal asztalra tudunk menni a magas kőr bubiért. Ennek esélye 49,7 x 64,5/2 = 16%. Ha pedig annál az ellenfélnél, akinek három aduja van rövid a kőr szín, el fogja lopni a kézi magas kőrünket, de a teljesítésért meg tudjuk még adni a treff impasszt. Ennek esélye 48,7 x 64,5/2 x 50 = 8%.
Ha így minden esélyt kipróbálunk, akkor a teljesítés esélye: 87,1%.
Hogyan tudunk védekezni a kedvezőtlen elosztások ellen? Ha gondolunk rá, hogy minden rosszul fekszik, a rossz kőr elosztás ellen tudunk védekezni, pontosabban 4-2 kőr elosztásra is tudjuk teljesíteni a felvételt. A káró király indulást ki kell hagyni. Bármit hív az ellenfél, le kell hívni két adut a kezünkből (az adu 3-1), majd két kőr figurát. Utána az adu ásszal asztalra kell menni, és a káró ászra el kell dobni a kézi blokkoló kőr figurát. Így a két magas kőrre el tudjuk dobni a két vesztő treffet.
A 3-3 és 4-2 kőr elosztás esélye 83,9%. Mindkét esetben teljesítjük a felvételt. Ha azonban 5-1 vagy 6-0 a kőr szín elosztása, és az ellenfél el tudja lopni a második kézi kőrünket, az indulás kihagyása után megbukjuk a felvételt, pedig lehet, hogy az első játékmóddal, a sikeres treff impasszal teljesítettük volna. A második játékmód esélye részben megegyezik az első játékmód esélyeivel.
2-2 adu esetén teljesítünk. Ez 40,7%-os esély.
Ha 4-0 az adu, akkor ugyanúgy a treff impasszal tudunk teljesíteni, melynek esélye 4,8%.
Az igazi különbség a 3-1 aduelosztás esetén jelentkezik. Mindig teljesítjük a felvételt, ha a kőr szín elosztása 3-3 vagy 4-2. Ennek esélye 49,7 x (35,5 + 48,4) = 41,7%. És még 5-1 vagy 6-0 kőr elosztás esetén is teljesítjük, ha egy kézben van a hármas adu és a hosszú kőr. Ennek esélye: 49,7 x 16/2 = 4%.
A második játékmóddal, az indulás kihagyása esetén a teljesítés esélye már 91,2% lesz.

Tehát hosszas számolgatás után kb. 4%-kal sikerült növelni a teljesítés esélyét. Pedig mennyivel elegánsabb játék az első ütés kihagyása, és mennyivel egyszerűbb lett volna 6 szanzadut játszani, könnyed tizenkét ütéssel. 

Kiegészítés: a könyv megjelenése után született egy harmadik lejátszási lehetőség Homonnay Géza ötletéből. Érdemes ezt is átgondolni, és akinek van kedve utánaszámolhat az esélyeknek.

Az indulást, a káró királyt megütjükaz asztalon, és lopunk egy kárót az adu kilencessel. Az adu kettest meg tudjuk ütni az asztalon a hetessel, és egy újabb káró lopás következik. Lehívjuk az adu királyt, amire kiderül a kedvezőtlen aduelosztás. De nincs semmi veszve! Szerencsénk van, mert Nyugatnál maradt az utolsó adu. Lehívjuk blokkoló kőr figuráinkat. Ha Nyugatnál van legalább egy kőr, teljesíteni fogjuk a felvételt. Hiába lopja el a második vagy a harmadik kőrt, azzal kényszerhívásba kerül, vagy treffbe vagy dob-loppal ad egy ütést, és ott van még a pikk ász az asztalon, amivel asztalra jutunk a kőr ütésekért. (A dob-lopot az adu ásszal kell lopni és eldobni rá a maradék kőr figurát.) Ha Keletnél lenne a harmadik adu, akkor valószínűleg a treff impaszra lenne szükségünk a teljesítéshez.